Blogi > Työpaikan paloturvallisuus
4.8.2020
Työpaikan paloturvallisuus on olennainen osa työturvallisuutta, ja siitä huolehtiminen on koko työyhteisön vastuulla. Jokaisen työntekijän tulee saada perehdytystä työpaikan pelastussuunnitelmaan ja paloturvallisuuteen liittyen. Jokainen työntekijä kantaa kortensa kekoon toimimalla vahinkoja ehkäisevästi, sillä työyhteisön kokonaisturvallisuus muodostuu yksilöiden osaamisesta ja panostuksesta.
Työpaikalta tulee löytyä riittävä alkusammutusvälineistö, joka sijoitetaan siten, että alkusammutusvälineet on helppo ottaa käyttöön alkusammutustilanteessa. Yleisin työpaikalta löytyvä sammutin on käsisammutin, joka voi olla joko jauhe-, vaahto- tai hiilidioksidisammutin, mutta työpaikalla voi olla myös metallipalo- tai rasvapalosammutin tiloissa suoritettavien työtehtävien niin vaatiessa. Voit lukea lisää erilaisista käsisammutintyypeistä sammuttimen valintaoppaasta. Pienten palojen sammuttamista varten kiinteistöön voidaan sijoittaa sammutuspeitteitä ja suuremmista kiinteistöistä voi löytyä pikapaloposti. Pikapaloposti on kaapista vedettävä letkukerä, jossa sammutinaineena on vesijohtoverkosta tuleva vesi. Pikapaloposti voi ensisilmäyksellä vaikuttaa ammattihenkilöille suunnatulta sammutusvälineeltä, mutta todellisuudessa se on tarkoitettu kaikkien alkusammutustilanteessa toimivien henkilöiden käytettäväksi.
Alkusammutusvälineistö on tarkastettava säännöllisin väliajoin; tarkastusväli on kaksi vuotta, kun sammutin on paikallaan kuivassa ja tasalämpöisessä tilassa ja yksi vuosi, kun sammutin altistuu tärinälle, kosteudelle ja lämpötilanvaihteluille. Taho, joka vastaa alkusammutusvälineistön tarkastuksista, huolloista ja siitä, että alkusammutusvälineistö on sijoitettu kiinteistöön parhaalla mahdollisella tavalla, on aina kiinteistön haltija. Sammuttimia tulee olla riittävästi ja nyrkkisääntönä on, että jokaista alkavaa 300 m2 kohti on oltava vähintään yksi käsisammutin ja sen välittömään läheisyyteen sijoitettu opaste, joka kertoo sammuttimen sijainnin. Lisäsammuttimien määrä ja sijoittelu riippuu rakennuksen pohjasta sekä työpaikalla suoritettavista työtehtävistä.
Vahinkoja voi sattua, vaikka jokainen työpaikalla noudattaisi varovaisuutta ja toimisi vahinkoja ennaltaehkäisevästi. Paloriski johtuu yleensä inhimillisestä virhearvioinnista, mutta seuraukset voivat olla vakavat, mikäli paloa ei saada sammutettua tehokkaasti. Palon syttyessä onkin ensiarvoisen tärkeää, että alkusammutusvälineistöä on saatavilla ja helposti löydettävissä, sekä paikalla henkilöitä, jotka osaavat alkusammutuksen. Tehokkaimmastakaan ja parhaiten sijoitellusta alkusammutusvälineistöstä ei ole hyötyä, jos sammuttimia ei osata käyttää oikein.
Työnantajan tulee vastata henkilöstönsä perehdyttämisestä työpaikan paloturvallisuuteen sekä riittävistä alkusammutustaidoista. Suosittelemme alkusammutuskoulutuksen käymistä, josta ajankohtaisten tietojen ja taitojen lisäksi saat itsevarmuutta alkusammutustilanteessa toimimiseen. Alkusammutuskurssilla opetellaan tunnistamaan palovaaran aiheuttajat, ehkäisemään vaaratilanteita sekä sammuttamaan alkavat palot. Tehokkailla alkusammutustoimilla palotilanteessa pystytään tukahduttamaan alkanut palo tai ainakin rajaamaan sitä niin, että vältytään mittavilta omaisuustuhoilta ja ihmishenkien menettämiseltä.
Muita työpaikan paloturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ovat tilojen siisteys, poistumisreittien opasteet ja valaistus sekä paloilmaisinlaitteiden kunto ja toiminta. Siisteyteen tulee kiinnittää huomiota erityisesti toimistotiloissa, joissa on käytössä paljon sähkölaitteita, kuten tietokoneita ja tulostimia. Laitteet tulee sijoittaa niin, että niiden tuuletus toimii ja vältytään palovaaraa aiheuttavalta ylikuumenemiselta. Alkusammutusvälineiden, varauloskäyntien ja sähkökaapin edustat tulee pitää tyhjinä, jotta vaaratilanteen sattuessa ylimääräiset tavarat eivät hidasta alkusammutuksen aloittamista tai tiloista poistumista. Poistumisreittien opasteet pitää olla oikein sijoiteltu ja tarvittaessa valaistu, ja paloilmaisinlaitteiden toiminta tulee testata säännöllisin väliajoin.
Työpaikalla tulee olla pelastussuunnitelma, mikäli samassa tilassa on yleensä samanaikaisesti vähintään 50 henkilöä. Pelastussuunnitelman laatimisesta vastaa kiinteistön haltija. Työpaikan paloturvallisuutta suunniteltaessa ja pelastussuunnitelmaa laadittaessa kannattaa kutsua ammattilainen avuksi, sillä ammattilainen laatii pelastussuunnitelman säännösten mukaan ja osaa ottaa huomioon kaikki kiinteistön ja työyhteisön paloturvallisuuteen vaikuttavat tekijät. Ammattilainen myös tarkistaa, että sammutusvälineistö on sijoiteltu parhaalla mahdollisella tavalla, opasteet ovat kunnossa ja sammuttimien tarvittavat huollot tehty.
Vastaamme mielellämme mieltäsi askarruttaviin työpaikan paloturvallisuutta koskeviin kysymyksiin. Ole meihin yhteydessä ja varaa aika yrityksesi paloturvallisuuskartoituskäynnille.
© Suomen Sammutinpalvelu
Rekisterinpitäjä
Safety Partners Oy (2286814-2)
Myöhemmin tässä selosteessa Yritys
Tietosuoja-asioista vastaava henkilö ja/tai yhteyshenkilö
Toni Eriksson
0407022702
toni.eriksson@sammutinpalvelu.fi
Henkilörekisterin nimi
Safety Partners Oy asiakas- ja markkinointirekisteri
Kerättävät henkilötiedot
Keräämme asiakassuhteen hoitamiseksi tarpeellisia henkilötietoja, kuten asiakkaan nimi ja yhteystiedot sekä palvelun käyttäjätietoja. Keräämme henkilötiedot rekisteröidyltä itseltään sekä muista julkisista saatavilla olevista viranomaisen ylläpitämistä rekistereistä ja muista ulkoisista lähteistä, kuten kaupparekisteristä tai muusta vastaavasta julkisesta yritysrekisteristä. Lisäksi keräämme yhteydenottolomakkeiden täyttäneiden tiedot ja käytämme niitä edellä mainittuihin asiakassuhteen ylläpitämiseen liittyviin tarkoituksiin.
Henkilörekisterin käyttötarkoitus ja käsittelyperuste
Henkilötietoja käsitellään voimassa olevan lainsäädännön sallimissa rajoissa verkkopalvelun testaukseen, asiakassuhteen hoitamiseen sekä palveluista tiedottamiseen ja neuvontaan. Saatamme käyttää rekisteröidyn tietoja käyttäjätilastojen keräämiseen ja näiden analysointiin. Kerättyjä tietoja käytetään myös markkinointiviestintään. Henkilötietojen käsittely markkinointiviestintään perustuu henkilön antamaan suostumukseen yhteydenottolomakkeella. Suoramarkkinointi lopetetaan asiakkaan pyynnöstä. Henkilö voi milloin tahansa peruuttaa suostumuksensa ilmoittamalla siitä edellä mainitulle yhteyshenkilölle. Henkilötietojen käsittely voi olla tarpeen Yrityksen ja rekisteröidyn välisen asiakassuhteen oikeutettujen etujen toteuttamiseksi. Yrityksellä on oikeutettu etu käsitellä henkilötietoja markkinointi-, palvelu- ja asiakasanalyyseissa ja palvelun testauksessa. Markkinointitarkoituksiin saattaa liittyä myös profilointia. Rekisteröidyllä on tällöin oikeus vastustaa henkilötietojen käsittelyä.
Henkilötietojen käsittelijätHenkilötietoihin on pääsy vain asiakassuhteen hallinnoinnista ja markkinoinnista vastaavilla henkilöillä.
Tietojen luovutusHenkilötietoja ei luovuteta kolmansille osapuolille, eikä siirretä Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle, ellei se ole palvelun teknisen toteuttamisen vuoksi tarpeellista. Mahdollisissa tietojen luovuttamisen ja siirtämisen tilanteissa noudatetaan tietosuojalainsäädännön vaatimaa tietosuojan tasoa ja muita tarvittavia turvatoimia.
EvästeetKäytämme sivustollamme evästeitä ja muita vastaavia tekniikoita. Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka selain tallentaa käyttäjän päätelaitteelle. Evästeet sisältävät nimettömän, yksilöllisen tunnisteen, jonka avulla voimme tunnistaa ja laskea sivustollamme vierailevat eri selaimet. Evästeiden ja muiden vastaavien tekniikoiden käytön tarkoituksena on analysoida ja kehittää palvelujamme edelleen käyttäjiä paremmin palveleviksi sekä kohdentaa mainontaa. Käyttäjä voi estää evästeiden käytön tai tyhjentää evästeet selaimen asetuksista.
Rekisterin suojausSuojaamme henkilötietoja asianmukaisin teknisin ja organisatorisin menetelmin. Tiedot kerätään tietokantoihin, jotka ovat palomuurein, salasanoin ja muin teknisin tietoturvakeinoin suojattuja. Tietokannat ja niiden varmuuskopiot sijaitsevat lukituissa ja vartioiduissa tiloissa ja tietoihin pääsevät käsiksi vain tietyt, ennalta nimetyt henkilöt.
Henkilötietojen säilytysaika ja hävittäminenHenkilötietoja säilytetään niin kauan kuin niitä tarvitaan siihen tarkoitukseen, jota varten ne on kerätty ja käsitelty, tai sopimuksen täytäntöön panemiseen tai niin kauan kuin laki ja säännökset niin edellyttävät. Tämän jälkeen henkilötiedot tuhotaan asianmukaisesti.
Rekisteröidyn oikeudetRekisteröidyllä on seuraavat oikeudet:
Safety Partners Oy
Tarkastus-/muu henkilötietoihin kohdistuva pyyntö
toni.eriksson@sammutinpalvelu.fi
Yritys vastaa pyyntöihin 1 kuukauden sisällä pyynnön esittämisestä, ellei ole erityisiä syitä pidentää vastaamisaikaa.