Blogi > Taloyhtiön pelastussuunnitelma
3.3.2021
Kuinka toimisit, jos havaitsisit taloyhtiösi rappukäytävässä savua? Jos et ole täysin varma, tutustu taloyhtiösi pelastussuunnitelmaan – sen tulee olla kaikkien asukkaiden saatavilla. Pelastussuunnitelmassa käydään läpi mahdolliset vaarat ja muut riskitekijät rakennuksessa ja sen ympäristössä, sekä annetaan toimintaohjeet vaaratilanteiden ehkäisemiseksi ja niissä toimimiseksi.
Pelastussuunnitelma on laadittava asuinrakennuksiin, joissa on vähintään kolme asuinhuoneistoa. Vastuu pelastussuunnitelman laatimisesta on rakennuksen haltijalla, eli taloyhtiössä hallituksella. Jos kiinteistössä toimii yrityksiä, pelastussuunnitelma tulee laatia yhdessä toiminnanharjoittajien kanssa. Taloyhtiöiden pelastussuunnitelmasta on säädetty pelastuslaissa.
Pelastussuunnitelman tulee olla kaikkien taloyhtiöiden asukkaiden sekä rakennuksen toiminnanharjoittajien saatavilla. Pelastussuunnitelma on usein sähköisenä versiona, mutta siitä on hyvä olla olemassa myös paperinen versio.
Pelastussuunnitelmassa arvioidaan rakennuksen ja sen lähiympäristön vaarat ja riskit. Rakennuksen eri tilojen riskit arvioidaan tila kerrallaan, ja laaditaan selostus eri tilojen turvallisuusjärjestelyistä.
Pelastussuunnitelma sisältää ohjeet vaaratilanteiden ja onnettomuuksien ehkäisemiseksi sekä niissä toimimiseksi, ja yksi pelastussuunnitelman keskeisimmistä sisällöistä onkin toimintaohjeistus tulipalotilanteen varalle; kuinka tulee toimia, jos havaitsee tulipalon omassa kodissa tai naapuriasunnossa. Lisäksi pelastussuunnitelmassa käydään läpi muut toimenpiteet, joilla asukkaat voivat varautua omatoimisesti onnettomuus- ja vaaratilanteiden varalle.
Taloyhtiössä voidaan muodostaa turvallisuustiimi, joka koostuu hallituksen jäsenistä ja asukkaista. Tiimi voi osallistua pelastussuunnitelman laatimiseen hallituksen kanssa, tiedottaa pelastussuunnitelmasta ja turvallisuusasioista asukkaille, sekä toimia asukkaiden yhteyshenkilöinä turvallisuuskysymyksissä.
Mikäli tietoa ja osaamista löytyy pelastussuunnitelman voi laatia itse, mutta varmin tapa saada toimiva ja kaikki riskit kattava pelastussuunnitelma on teettää se ammattilaisella. Ammattilaisen tekemä pelastussuunnitelma on säännösten mukaan laadittu, ja se palvelee kohderyhmäänsä parhaalla mahdollisella tavalla. Ota meihin yhteyttä, jos haluat kysyä lisää taloyhtiön pelastussuunnitelman laatimisesta!
Pelastussuunnitelmaa tulee päivittää säännöllisin väliajoin tarkastelemalla vaaranpaikkoja uudelleen, jolloin riskien tunnistamista voidaan kehittää edelleen. Pelastussuunnitelman tarkoituksena on varautua vaaratilanteissa toimimiseen, mutta myös auttaa taloyhtiön asukkaita tunnistamaan mahdolliset vaaran aiheuttajat. Onkin ensiarvoisen tärkeää, että taloyhtiön hallitus viestii pelastussuunnitelmasta asukkaille sekä kiinteistössä toimiville liiketoiminnan harjoittajille.
Kokonaisturvallisuus asunnossa muodostuu pelastussuunnitelman lisäksi mm. toimivasta palovaroittimesta ja sen oikeanlaisesta asennuksesta sekä taloyhtiön asukkaiden alkusammutustaidoista. Joissakin tapauksissa palovaroittimet asennetaan taloyhtiön toimesta, mutta jos näin ei ole, niin muistathan että palovaroittimen asennus ja toimivuuden tarkastaminen on viimekädessä aina asunnon haltijan, eli asukkaan, vastuulla. Jos et ole varma, kuinka ja mihin kohtaan palovaroitin tulee asentaa, tutustu palovaroittimen asennusta käsittelevään blogitekstiimme.
Tulipalotilanteessa sekunnit ovat ratkaisevia ja ne täytyy osata käyttää hyödyksi tehokkaimmalla mahdollisella tavalla, eli hallitsemalla alkusammutustilanteet sekä alkusammutusvälineistön käytön. Testaa tietosi alkusammutuksesta, ja jos sinusta tuntuu, että haluaisit varmuutta alkusammutustilanteissa toimimiseen, lue lisää koulutuksistamme.
Ota meihin yhteyttä, jos haluat järjestää alkusammutuskoulutuksen taloyhtiösi asukkaille tai haluat kysyä pelastussuunnitelman laatimisesta!
© Suomen Sammutinpalvelu
Rekisterinpitäjä
Safety Partners Oy (2286814-2)
Myöhemmin tässä selosteessa Yritys
Tietosuoja-asioista vastaava henkilö ja/tai yhteyshenkilö
Anu Lehto
020 766 9890
posti@sammutinpalvelu.fi
Henkilörekisterin nimi
Safety Partners Oy asiakas- ja markkinointirekisteri
Kerättävät henkilötiedot
Keräämme asiakassuhteen hoitamiseksi tarpeellisia henkilötietoja, kuten asiakkaan nimi ja yhteystiedot sekä palvelun käyttäjätietoja. Keräämme henkilötiedot rekisteröidyltä itseltään sekä muista julkisista saatavilla olevista viranomaisen ylläpitämistä rekistereistä ja muista ulkoisista lähteistä, kuten kaupparekisteristä tai muusta vastaavasta julkisesta yritysrekisteristä. Lisäksi keräämme yhteydenottolomakkeiden täyttäneiden tiedot ja käytämme niitä edellä mainittuihin asiakassuhteen ylläpitämiseen liittyviin tarkoituksiin.
Henkilörekisterin käyttötarkoitus ja käsittelyperuste
Henkilötietoja käsitellään voimassa olevan lainsäädännön sallimissa rajoissa verkkopalvelun testaukseen, asiakassuhteen hoitamiseen sekä palveluista tiedottamiseen ja neuvontaan. Saatamme käyttää rekisteröidyn tietoja käyttäjätilastojen keräämiseen ja näiden analysointiin. Kerättyjä tietoja käytetään myös markkinointiviestintään. Henkilötietojen käsittely markkinointiviestintään perustuu henkilön antamaan suostumukseen yhteydenottolomakkeella. Suoramarkkinointi lopetetaan asiakkaan pyynnöstä. Henkilö voi milloin tahansa peruuttaa suostumuksensa ilmoittamalla siitä edellä mainitulle yhteyshenkilölle. Henkilötietojen käsittely voi olla tarpeen Yrityksen ja rekisteröidyn välisen asiakassuhteen oikeutettujen etujen toteuttamiseksi. Yrityksellä on oikeutettu etu käsitellä henkilötietoja markkinointi-, palvelu- ja asiakasanalyyseissa ja palvelun testauksessa. Markkinointitarkoituksiin saattaa liittyä myös profilointia. Rekisteröidyllä on tällöin oikeus vastustaa henkilötietojen käsittelyä.
Henkilötietojen käsittelijätHenkilötietoihin on pääsy vain asiakassuhteen hallinnoinnista ja markkinoinnista vastaavilla henkilöillä.
Tietojen luovutusHenkilötietoja ei luovuteta kolmansille osapuolille, eikä siirretä Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle, ellei se ole palvelun teknisen toteuttamisen vuoksi tarpeellista. Mahdollisissa tietojen luovuttamisen ja siirtämisen tilanteissa noudatetaan tietosuojalainsäädännön vaatimaa tietosuojan tasoa ja muita tarvittavia turvatoimia.
EvästeetKäytämme sivustollamme evästeitä ja muita vastaavia tekniikoita. Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka selain tallentaa käyttäjän päätelaitteelle. Evästeet sisältävät nimettömän, yksilöllisen tunnisteen, jonka avulla voimme tunnistaa ja laskea sivustollamme vierailevat eri selaimet. Evästeiden ja muiden vastaavien tekniikoiden käytön tarkoituksena on analysoida ja kehittää palvelujamme edelleen käyttäjiä paremmin palveleviksi sekä kohdentaa mainontaa. Käyttäjä voi estää evästeiden käytön tai tyhjentää evästeet selaimen asetuksista.
Rekisterin suojausSuojaamme henkilötietoja asianmukaisin teknisin ja organisatorisin menetelmin. Tiedot kerätään tietokantoihin, jotka ovat palomuurein, salasanoin ja muin teknisin tietoturvakeinoin suojattuja. Tietokannat ja niiden varmuuskopiot sijaitsevat lukituissa ja vartioiduissa tiloissa ja tietoihin pääsevät käsiksi vain tietyt, ennalta nimetyt henkilöt.
Henkilötietojen säilytysaika ja hävittäminenHenkilötietoja säilytetään niin kauan kuin niitä tarvitaan siihen tarkoitukseen, jota varten ne on kerätty ja käsitelty, tai sopimuksen täytäntöön panemiseen tai niin kauan kuin laki ja säännökset niin edellyttävät. Tämän jälkeen henkilötiedot tuhotaan asianmukaisesti.
Rekisteröidyn oikeudetRekisteröidyllä on seuraavat oikeudet:
Safety Partners Oy
Tarkastus-/muu henkilötietoihin kohdistuva pyyntö
posti@sammutinpalvelu.fi
Yritys vastaa pyyntöihin 1 kuukauden sisällä pyynnön esittämisestä, ellei ole erityisiä syitä pidentää vastaamisaikaa.