Blogi > Alkusammutusvälineiden esteetön saatavuus
5.4.2022
Kun rakennuksessa syttyy tulipalo, sen tuhoisa leviäminen voidaan estää tehokkaalla alkusammutuksella. Palon hetkellä jokainen minuutti on ratkaiseva, sillä pienikin palo voi levitä hetkessä hallitsemattomaksi. Tämän vuoksi on tärkeää, että alkusammutusvälineet ovat helposti ja nopeasti saatavilla. Mitä ripeämmin ja tehokkaammin alkusammutus aloitetaan, sitä todennäköisemmin onnistutaan välttymään mittavilta tuhoilta ja henkilövahingoilta.
Esimerkiksi sairaaloista, hotelleista sekä teollisuus- ja toimistorakennuksista tulee löytyä riittävä alkusammutusvälineistö, joka sijoitetaan siten, että ne on helppo ottaa käyttöön alkusammutustilanteessa. Hätäuloskäyntien tai sammutusvälineiden eteen sijoitetut tavarat ja esineet ovat merkittävä paloturvallisuusriski.
Seuraavissa kuvissa pääsy sammutusvälineille on estynyt. Miten tämä tulisi korjata?
Kuva 1: Käsisammutin on vaikea löytää ja siihen voi olla mahdotonta päästä käsiksi, mikäli sen eteen on jätetty hankalasti liikuteltavia suuria esineitä.
Kuva 2: Vaahtosammutin ja pikapaloposti ovat piilossa rullakoiden takana. Pääsy alkusammutusvälineille on kokonaan estynyt.
Alkusammutusvälineiden edessä tulisi olla tyhjää tilaa siten, että reitti sammutusvälineelle on esteetön. Samaan aikaan suojakaapin edessä tulisi olla tilaa niin paljon, että laatikon oven saa vaivattomasti auki. Alkusammutusvälineiden, varauloskäyntien ja sähkökaapin edustat tulee pitää tyhjinä, jotta vaaratilanteen sattuessa ylimääräiset tavarat eivät hidasta alkusammutuksen aloittamista tai tiloista poistumista. Jos huomaat esimerkiksi työpaikallasi, että alkusammutusvälineet ovat vaikeasti saatavilla tai ne näyttävät vioittuneilta, kerro asiasta esihenkilöllesi tai työpaikkasi paloturvallisuusvastaavalle!
Suoritamme sammutintarkastukset myös yritysten omissa tiloissa. Samalla tarkastamme, että kiinnitykset ja merkinnät ovat kunnossa ja että sammutin on sijoitettu parhaaseen mahdolliseen paikkaan. Lopuksi teemme asiakkaalle ehdotuksia mahdollisista muutoksista. Ota yhteyttä ja kysy hintaa!
Alkusammutusvälineistö on tarkastettava säännöllisin väliajoin. Tarkastusväli on kaksi vuotta, kun sammutin on paikallaan kuivassa ja tasalämpöisessä tilassa, ja yksi vuosi, kun sammutin altistuu tärinälle, kosteudelle ja suuremmille lämpötilanvaihteluille.
Kuva 3: Pikapaloposti tulisi tarkastaa vuosittain. Tukkeutunut suihkuputki estää vettä virtaamasta tarvittavalla paineella.
Pikapaloposti on tehokas väline alkusammutukseen, mutta hyödytön, jos se on epäkunnossa tai jokin sen osista on vioittunut. Pikapalopostin toiminta perustuu siihen, että se käytännössä antaa käyttöön rajattoman määrän vettä palon sammuttamiseen. Kuvassa nähdään pikapalopostin suihkuputki, joka on liian pitkäksi venähtäneen tarkastusvälin myötä kerännyt sisälleen epäpuhtauksia. Siitä johtuen suihkuputki on lähestulkoon tukossa, eikä vettä pääse juurikaan kulkemaan sen läpi. Tällaisella laitteella tulipalon tehokas sammuttaminen on mahdotonta.
Alkusammutusvälineiden säännöllinen tarkastus ja huolto on tärkeää, jotta välineet toimivat hädän hetkellä tarkoituksenmukaisella tavalla.
Työpaikan paloturvallisuus on olennainen osa työturvallisuutta ja siitä huolehtiminen on koko työyhteisön vastuulla. Jokainen työntekijä voi omalla panoksellaan ja osaamisellaan vaikuttaa myönteisesti työyhteisön kokonaisturvallisuuteen. Vahinkoja ehkäisevä toiminta on jokaisen työyhteisön jäsenen tehtävä. Työturvallisuutta voi edistää esimerkiksi kiinnittämällä huomiota sammuttimien saatavuuteen ja raportoimalla ongelmista esihenkilölleen.
Alkusammutuskoulutuksemme opettaa tunnistamaan palovaaran aiheuttajat, hallitsemaan alkavien palojen sammutuksen ja ehkäisemään vaaratilanteita. Toimimme Kaarinasta käsin tarvittaessa koko Suomen alueella.
Käy testaamassa tietosi työpaikan paloturvallisuudesta blogissamme!
© Suomen Sammutinpalvelu
Rekisterinpitäjä
Safety Partners Oy (2286814-2)
Myöhemmin tässä selosteessa Yritys
Tietosuoja-asioista vastaava henkilö ja/tai yhteyshenkilö
Anu Lehto
020 766 9890
posti@sammutinpalvelu.fi
Henkilörekisterin nimi
Safety Partners Oy asiakas- ja markkinointirekisteri
Kerättävät henkilötiedot
Keräämme asiakassuhteen hoitamiseksi tarpeellisia henkilötietoja, kuten asiakkaan nimi ja yhteystiedot sekä palvelun käyttäjätietoja. Keräämme henkilötiedot rekisteröidyltä itseltään sekä muista julkisista saatavilla olevista viranomaisen ylläpitämistä rekistereistä ja muista ulkoisista lähteistä, kuten kaupparekisteristä tai muusta vastaavasta julkisesta yritysrekisteristä. Lisäksi keräämme yhteydenottolomakkeiden täyttäneiden tiedot ja käytämme niitä edellä mainittuihin asiakassuhteen ylläpitämiseen liittyviin tarkoituksiin.
Henkilörekisterin käyttötarkoitus ja käsittelyperuste
Henkilötietoja käsitellään voimassa olevan lainsäädännön sallimissa rajoissa verkkopalvelun testaukseen, asiakassuhteen hoitamiseen sekä palveluista tiedottamiseen ja neuvontaan. Saatamme käyttää rekisteröidyn tietoja käyttäjätilastojen keräämiseen ja näiden analysointiin. Kerättyjä tietoja käytetään myös markkinointiviestintään. Henkilötietojen käsittely markkinointiviestintään perustuu henkilön antamaan suostumukseen yhteydenottolomakkeella. Suoramarkkinointi lopetetaan asiakkaan pyynnöstä. Henkilö voi milloin tahansa peruuttaa suostumuksensa ilmoittamalla siitä edellä mainitulle yhteyshenkilölle. Henkilötietojen käsittely voi olla tarpeen Yrityksen ja rekisteröidyn välisen asiakassuhteen oikeutettujen etujen toteuttamiseksi. Yrityksellä on oikeutettu etu käsitellä henkilötietoja markkinointi-, palvelu- ja asiakasanalyyseissa ja palvelun testauksessa. Markkinointitarkoituksiin saattaa liittyä myös profilointia. Rekisteröidyllä on tällöin oikeus vastustaa henkilötietojen käsittelyä.
Henkilötietojen käsittelijätHenkilötietoihin on pääsy vain asiakassuhteen hallinnoinnista ja markkinoinnista vastaavilla henkilöillä.
Tietojen luovutusHenkilötietoja ei luovuteta kolmansille osapuolille, eikä siirretä Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle, ellei se ole palvelun teknisen toteuttamisen vuoksi tarpeellista. Mahdollisissa tietojen luovuttamisen ja siirtämisen tilanteissa noudatetaan tietosuojalainsäädännön vaatimaa tietosuojan tasoa ja muita tarvittavia turvatoimia.
EvästeetKäytämme sivustollamme evästeitä ja muita vastaavia tekniikoita. Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka selain tallentaa käyttäjän päätelaitteelle. Evästeet sisältävät nimettömän, yksilöllisen tunnisteen, jonka avulla voimme tunnistaa ja laskea sivustollamme vierailevat eri selaimet. Evästeiden ja muiden vastaavien tekniikoiden käytön tarkoituksena on analysoida ja kehittää palvelujamme edelleen käyttäjiä paremmin palveleviksi sekä kohdentaa mainontaa. Käyttäjä voi estää evästeiden käytön tai tyhjentää evästeet selaimen asetuksista.
Rekisterin suojausSuojaamme henkilötietoja asianmukaisin teknisin ja organisatorisin menetelmin. Tiedot kerätään tietokantoihin, jotka ovat palomuurein, salasanoin ja muin teknisin tietoturvakeinoin suojattuja. Tietokannat ja niiden varmuuskopiot sijaitsevat lukituissa ja vartioiduissa tiloissa ja tietoihin pääsevät käsiksi vain tietyt, ennalta nimetyt henkilöt.
Henkilötietojen säilytysaika ja hävittäminenHenkilötietoja säilytetään niin kauan kuin niitä tarvitaan siihen tarkoitukseen, jota varten ne on kerätty ja käsitelty, tai sopimuksen täytäntöön panemiseen tai niin kauan kuin laki ja säännökset niin edellyttävät. Tämän jälkeen henkilötiedot tuhotaan asianmukaisesti.
Rekisteröidyn oikeudetRekisteröidyllä on seuraavat oikeudet:
Safety Partners Oy
Tarkastus-/muu henkilötietoihin kohdistuva pyyntö
posti@sammutinpalvelu.fi
Yritys vastaa pyyntöihin 1 kuukauden sisällä pyynnön esittämisestä, ellei ole erityisiä syitä pidentää vastaamisaikaa.